Saturday, January 19, 2013

Diari 1 : 3 Hari Bermula Kerja Disini


Assalamualaikum, kat sini la aku bekerja sekarang, di Century Pine Resort sebagai Front Office. Mula-mula aku pun tak percaya yang aku akan dapat keja kat Cameron Highland ni sebenarnya, aku duk mencari kerja kosong kat johor biar dekat dengan si dia. Seminggu sebelum diorang call aku, aku masih lagi berada di Sri Gombak kat rumah pak cik aku, mana la tahu ada kerja kosong kat sana jugak ke kan. So, pagi-pagi lagi aku dah dapat panggilan dari sorang amoi ni, aku pun dah lupa la pulak nama dia. Dia yang tanya adakah aku berminat kerja di Cameron Highland tu. Dah sah-sah la aku minat walaupun tempat kerja dia sangat sejuk.

Hari Pertama : Khamis (17/01/2013)

Hari pertama aku kerja kat sini, aku agak sedikit segan silu jugak la, bukan sikit aku rasa, banyak jugak la segannya tu. Satu apa pun aku tak tahu tentang FO ni, almaklum la kan, ni 1st time aku kerja kat sini, mahunye aku tak blur. Diorang ajar aku pun, masuk tak sampai ke dalam otak aku macam di block oleh security wall antivirus macam tu la. Tapi lama kelamaan orang lama yang bernama si Wan ni terang, rasanya aku semakin nak faham tapi belum tentu faham. ok, faham?. 

Shif malam ditukar oleh kak Arnie kalau tak silap aku la, sebab aku dengar hujung-hujung je la. Serius aku kagum dengan cara kerja dia, dengan speaking yang agak fasih. Perghh!, lembut sungguh lidah dia. Memang kagum la bagi aku. Teringin nak jadi semangat kental macam dia, relax je dia layan costumer, bukan macam aku, takut-takut je nak jawab. -_-"

Hari Kedua : (18/01/2013)

Hari kedua ni okey sikit la dari semalam berani nak angkat telefon jawab soalan yang costumer tanya, tu pun sebab aku ingat pesan akak Arnie " Tak payah takut, buat relax je, diorang bukan nampak kita pun apa yang kita buat, korang pun tak nampak dia jugak kan?, so nak buat apa nak takut?.". Tu yang aku berani nak angkat tu, walaupun jawab kadang-kadang ada yang lupa terutama sekali tentang bilik, harga bilik dan macam-macam lagi la.


Hari Ketiga : (19/01/2013)

Hari ni sangat-sangat ramai yang check in dan check out, aku sendiri rasa blurr dan lupa tentang apa yang di ajar semalam, memang aku tengok Wan tersangatlah tension sebab dia terpaksa support semua yang baru seperti aku. Training FO sebenarnya ada 3 termasuk aku, yang lagi 2 tu perempuan yang diberi nama Kesh dan Lia. Tapi Kesh cepat sangat belajar dan english dia pun okey sangat-sangat sebab mungkin bangsa india ni lebih fokuskan dalam bahasa english dan tak mudah rasa malu macam budak melayu ni kan. 

Hari ni hampir aku melayang gaji 2 bulan aku, kalau tak aku kena bayar RM1500 sebab aku check out tak offline credit card. Takut jugak aku bila dapat tahu macam tu, nasib baik la akauntan amoi tu kasi tahu aku yang diorang boleh settlekan semuanya. Tersangat la takut sampai sekarang ni, harap tak jadi benda yang sama selepas ni. Risiko yang agak besar bagi aku.