Sunday, February 3, 2013

Diari 12 : Kebenaran Terlerai.


Akhirnnya kebenaran tu dah terlerai semuanya, akhirnya aku tahu juga kenapa dia berdiam sepi. Rupanya dia takut untuk memberitahu hal sebenar yang berlaku. Aku tahu, kalau aku di tempat dia sekali pun, aku akan cuba buat benda yang sama.

Aku baru tahu yang dia terpaksa membuat pilihan yang agak sukar dalam hidup dia, adakah aku atau hajat terakhir yang arwah neneknya beri sebelum pemergiaannya. Aku rasa lemah bila mendengar semua itu, aku dah tak mampu untuk selamatkan apa-apa lagi. Bila aku tanya, dia makin mendiamkan diri.

Jadi aku gunakan jalan terakhir aku untuk dia berterus terang. Aku terpaksa block akaun aku, aku memang dah tahu yang dia akan tanya kenapa, tapi aku ingat dia nak marah aku bila dia call aku tadi, ternyata tidak. Dia lebih suka mesej dari terus memarahi aku?. Aku tahu dia akan membenci aku bila aku buat begitu, tapi itu jalan yang terbaik untuk menyedarkan dia. Dia bukan hidup seorang diri, ramai orang sekeliling yang sayangkan dia. Kenapa perlu berdiam diri setiap kali datang saja dugaan yang berat?.

Aku pernah berjanji akan cuba untuk mencari diri dia kembali, ya, dia memang marahkan aku sangat, benci apa yang aku buat, tapi itu saja nak menyedarkan dia. Aku buat semua ni sebab aku sayang sangat-sangat walaupun aku terpaksa korbankan kasih sayang aku selama ni. Aku nak dia sedar dari dunianya sendiri, dan bukannya berdiam diri. Cara aku buat dengan cara dia buat memang berbeza, sama jugak dengan sakit di hati. Berbeza-beza. Cuma sakit di hati aku adalah sayang, dan baginya sekarang adalah benci, tapi tak mengapa, itu aku kena tanggung sendiri. Sebab itu juga pilihan aku.

Aku harap dia akan berubah, jangan tinggikan ego sampai merosakkan semuanya. Walau ini sudah terjadi, aku tetap sayang dia sebab dia pernah bahagiakan aku ketika dulu, aku sikit pun tak ada perasaan benci terhadap dia. Sebab itu bukan pilihan dia, dan aku tak mampu untuk menghalang pilihan yang dibuat.

Entahlah, mungkin ini saja cara yang aku ada. Harap dia sedar sebelum ego itu memakan diri sendiri....